Jak na LAN Párty

Jak zorganizovat LAN Párty – praktický průvodce

Naposledy aktualizováno: 2. června 2013

Slovo úvodem

Nabízí se základní otázka – má smysl LAN Párty v dnešní době vůbec pořádat? Každý má Internet a může si přece zahrát online ne?. To je sice pravda, ale je to jako s tím jestli si otevřete pivo a zavoláte kamarádovi a přes telefon se začnete bavit anebo se spolu sejdete v hospodě. Ta první varianta funguje také, ale je neosobní a na pivo a rozhovor nemusíte mít úplný klid. Kdežto pokud se vydáte do hospody a vypnete telefon, tak klid máte a to osobní setkání je intenzivnější. Stejně tak to je s LAN Párty – prakticky všechny hry se dají hrát přes Internet online, ale chybí tam ten osobní styk, zejména ve vypjatých situacích (poslední člen týmu může zachránit situaci), je ten pocit mnohem intenzivnější stejně tak je fajn s lidmi pokecat v časech „rauch pauzy“ idkyž sami třeba nekouříte.

Než začnete svou první akci organizovat, tak doporučuju jich prvně několik navštívit a pozorovat dění. Vaše první LAN Párty by rozhodně neměla být pro více než 20 lidí a alespoň půlku pozvaných byste měli osobně znát, aby Vám byli případně k ruce v případě jakýkoliv potíží. Organizovat LAN párty je dle mých zkušeností trochu problém slepice a vejce – dokud se nesejde dost lidí, tak nemá cenu to organizovat (např. pro 3 lidi) na druhou stranu dokud nemáte s někým smluvené prostory, tak nikdo nebude chtít přijet (jít do neznáma). Proto doporučuji alespoň polovinu lidí znát osobně, abyste věděli, že někdo skutečně dorazí. Zároveň mějte na paměti, že jakožto na pořadatele se na vás bude obracet mnoho lidí s ruznými problémy, takže se může stát že si nakonec ani moc nezahrajete.

Volba prostor

Pokud pořádáte mikroLAN (do 10 lidí), tak poslouží i byt nebo RD. Na druhou stranu mějte na paměti, že LAN se typicky protáhnou do dlouhých raních hodin, tak dejte pozor aby na vás sousedi nezavolali policii, protože vás projev je přespříliš hlasitý (typicky vypjaté situace :)). Další problém je, že pokud je byt menší, tak může být problém s odvětráním anebo spaním (za předpokladu, že lidi na noc nepošlete domů). Ujistěte se, že každý bude mít kam položit PC (stůl) a na co si sednout (židli). Někdy lze improvizovat :), ale sedět na zemi po celou dobu dost dobře nejde.

Pro větší akce nebo pokud se nenajde nikdo kdo by poskytl vlastní prostory doporučuji prostory pronajmout – stačí zavolat či navšívit některou z vesnických hospůdek – často jsou vybaveni větším či menším sálem typicky pro pořádání vesnických tancovaček. Cena pronájmů se bude lišit dle lokality, ale dle mojí zkušenosti je třeba počítat s nájmem cca 3000 Kč za 10 lidí na 2-4 dny. Doporučuji předem se domluvit s pronajímajícím co je v ceně – typicky to je vlastní pronájem prostor, použití toalet, elektřina, Internet a topení pokud je třeba. Pokud by vznikl spor o to kolik PC spálí proudu, tak počítejte cca 50 Kč na den za 10 PC (je to i s určitou rezervou). Určitě se také předem domluvte jak to bude s jídlem, tedy zda-li např. pronajímatel poskytne ledničku, mikrovlnku či rychlovarnou konvici případně, zda-li je dovoleno si vůbec vlastní jídlo přinést. Nicméně buďte soudní – pronajímatel (typicky hostinský) tam s vámi bude dlouhé hodiny často i do noci, tak si tam dejte aspoň pivo a oběd (pokud se vaří).

Elektrika, síť a Internet

Úmyslně jsem jako první uvedl elektriku, protože je často podceňovaná – akce do 10 lidí zvládnete i z jednoho jističe (10 A), ale pro 20 a více lidí volte určitě jističe alespoň 2. Pokud není jiná volba použijte alespoň jiné zásuvky, ale očekávejte problémy (výpadky) a PC zapínejte a vypínejte postupně.

Síť postavte z větší části než dorazí první účastník – připojte router s Internetem a do něj switch. Základní switch s 8 porty (100 Mbit/s) se dá pořídit od 300 Kč. Polo-profi řešení s 24 porty a rychlostí 1Gbit/s je v ceně kolem 3000 Kč. Tyto komponenty lze typicky od někoho půjčit, tak se poptejte ať to zbytečně nekupujete jen kvůli třeba jedné akci. Rozchodit to není nic těžkého a umí to dnes kde kdo (základní zapojení), ale pokud by to byla vaše prvotina, tak raději požádejte o pomoc někoho zkušenějšího.

S Internetem je to komplikovanější – stále bohužel platí, že ne úplně všude je dostupný (zejména na vesnicích). Takové Internetové minimum je 2 Mbity na 10 lidí, ale požádejte všechny než dorazí, aby si zaktualizovali Windows a Steam už doma :). Pro pohodlný provoz to chce aspoň 8 Mbit přípojku. Zároveň se poptejte na stabilituz přípojky (viděl jsem ADSL modem, který vytuhával pod náporem 30 lidí každých cca 20 minut). Mějte na paměti, že dnes mnoho služeb bez Internetu vůbec nefunguje anebo jen s velkými obtížemi (Steam). Dalším Vaším problémem nejspíše bude (zejména) u větších lanek zařídit, aby nikdo nesosal torrenty – zejména následné seedování spolehlivě zabije skoro jakoukouliv linku pro všechny. Buďte připravení a nastavte na routeru QoS.

Další vychytávky – projektor, dedikované servery, VoIP služby

Zkušenější pořadatelé s sebou mohou vzít projektor a promítat např. některé turnajové zápasy. Mějte na paměti, že by projekce ostatní hrající neměla rušit. Co se týká dedikovaných serverů, tak to už je doména spíše zkušenějších LANkařů – prakticky jde o to, že se vezme PC na kterém nikdo nebude hrát a bude sloužit pouze pro poskytování herních serverů. Typicky jde o Counter Strike nebo Call of Duty. Výhodou bývá lepší odezva serveru a výkon (zvládne větší počet hráčů). Navíc nehrozí, že pokud to někoho přestane bavit a hru vypne, že to zkazí i ostatním, kteří by hrát ještě chtěli. Co se týká VoIP služeb – hlasové komunikace, tak tady se typicky používá TeamSpeak nebo Ventrilo server. Návodů jak to rozchodit je na Internetu spousta. Fakticky jde o to, že pokud jsou prostory větší, tak se účastníci stále slyší a zejména u turnajů je to velká výhoda.

Problémy

Nevím kdy lanku pořádat – jak vytvořit hlasování o termínu akce před vlastní akcí

Doporučuji službu Doodle.com je to velmi jednoduchý a přitom mocný nástroj pro plánování podobných akcí.

Soupis určitě není kompletní a o pořádání by šla napsat menší kniha, ale jde o základní přehled. Hodně záleží na vlastní situaci.

Pokud jsou nějaké dotazy, tak se určitě ptejte v komentářích pod článkem – odpovím jak nejlépe dokážu a článek případně rozšířím.

Autor článku má více než 10 let zkušeností s pořádáním LAN Párty.